Tietokortti 7
Suositus:
Muokkaamme toimintamme pedagogisia ratkaisuja ja oppimistavoitteita vastaamaan harrastajien erilaisiin tarpeisiin.
Onnistuneen harrastustoiminnan lähtökohtana on avoin ja kunnioittava vuorovaikutus, jossa osallistuja kohdataan yksilönä.
On tärkeää, että jokainen voi kokea onnistumista, oppia uutta, osallistua itseä kiinnostavaan toimintaan ja kuulua ryhmään omana itsenään.
Osallistujien perustavaa laatua olevien tarpeiden ymmärtäminen ja huomioiminen on keskeinen osa saavutettavaa ja laadukasta harrastustoimintaa.
Harrastustoimijan tulee tunnistaa ja reagoida osallistujien erilaisiin tilanteisiin ja yksilöllisesti muuttuviin olosuhteisiin.
Avointa kohtaamista ja pedagogista vuorovaikutusta edistetään panostamalla ryhmän myönteiseen ilmapiiriin ja toiminnan selkeyteen.
Matala hierarkia tukee ohjaajan ja oppilaiden yhteistoimintaa ja tutkivaa yhdessä oppimista.
Toimimme näin:
- Asetamme harrastustoiminnan tavoitteet joustavasti, jotta jokainen voi löytää itselleen sopivan tavoitteen.
- Mukautamme toimintaamme ja tarjoamme osallistumista tukevia toimintatapoja.
- Käytämme monipuolisesti erilaisia yksilöllisiä tavoitteita ja osallistujien tarpeita huomioivia menetelmiä ja pedagogisia ratkaisuja.
- Emme pelkää kokeilla uusia keinoja tai vaihtaa lähestymistapoja. Kehitämme ja kokeilemme rohkeasti uusia ratkaisuja jokaisen osallistumisen mahdollistamiseksi.
- Teemme yhteistyötä eri alojen toimijoiden kanssa pedagogisen osaamisen vahvistamiseksi ja menetelmien löytämiseksi.
- Huomioimme yksilölliset onnistumiset, yrittämisen ja saavutetut välietapit. Emme keskity vain lopputulokseen.
- Tuemme ryhmän yhteisöllisyyttä ja yhteishenkeä asettamalla kaikille soveltuvia yhteisiä tavoitteita.
- Ymmärrämme, että jokaisen tavoitteen saavuttamiseen on monta erilaista polkua. Tuemme osallistujia rakentamaan omaa polkuaan.
Esimerkit ja vinkit
Vinkki 30
Lasten Liike tukee liikunnallisen harrastustoiminnan järjestämistä. Ohjaajien osaamisen lisääminen on yksi Lasten Liikkeen painopisteistä. Tutustu osallistujiin -videolla annetaan hyviä vinkkejä ohjaajan näkökulmasta.
Lasten liike: Tutustu osallistujiin -video (siirryt toiselle sivustolle osoitteeseen youtube.com).
Vinkki 31
“Että kaikilla olisi mahdollisuus osallistua taideopetukseen” – Tuen tapoja taide- ja kulttuuriharrastuksiin. Satu Piispa-Hakalan teos on Itä-Suomen yliopiston julkaisu ja se soveltuu myös muihin harrastuksiin.
”Että kaikilla olisi mahdollisuus osallistua taideopetukseen”: tuen tapoja taide- ja kulttuuriharrastuksiin (siirryt toiselle sivustolle osoitteeseen uef.fi).
Vinkki 32
Saavutettavuus-opas lastenkulttuurikeskuksille ja taiteen perusopetuksen oppilaitoksille antaa työkaluja ja vinkkejä saavutettavuuden ja esteettömyyden saralla. Opas on tuotettu osana SATA2, Saavutettava taideharrastus 2 -hanketta. Lue erityisesti oppaan osa “Oppijalähtöisyys ja pedagoginen tahdikkuus” s. 10-11.
Saavutettavuus-opas lastenkulttuurikeskuksille ja taiteen perusopetuksen oppilaitoksille (siirryt pdf-tiedostoon osoitteessa lastenkulttuuri.fi).
Opas on olemassa myös ruotsinkielisenä: Tillgänglighetsguide för barnkulturcenter och utbinldingsinstitutioner med grundläggande konstundervisning (siirryt pdf-tiedostoon osoitteessa lastenkulttuuri.fi).