Tietokortti 10
Suositus:
Taitojen ja valmiuksien lähtötaso ei saa olla esteenä eri lajeihin tutustumiseen ja niiden harrastamiseen.
Ensimmäinen konkreettinen mukaanottamisen askel on valinta oppilaaksi tai valinta osallistujaksi joukkueeseen tai harrastusryhmään.
Harrastuksen järjestäjän tulee ratkaista, miten osallistujavalinnat toteutetaan mahdollisimman yhdenvertaisesti.
Toimimme näin:
- Järjestämme ryhmiä, joihin voi osallistua ilman pääsykokeita tai vaatimusta aiemmasta osaamisesta.
- Tunnistamme toiminnassa vallitsevien rakenteiden, käytäntöjen ja asenteiden vaikutuksia osallisuuden ja osallistumismahdollisuuksien syntymiseen. Pyrimme aktiivisesti purkamaan eriarvoistavia käytäntöjä kuten esimerkiksi osaamistasovaatimuksia ja osallistujien asettamista paremmuusjärjestykseen suoritusten ja suoriutumisen perusteella.
- Mahdolliset pääsykokeet ja taitotasovaatimukset on perusteltu läpinäkyvästi ja viestimme niistä selkeästi (esimerkiksi huippuosaamiseen tähtäävien ryhmien toiminta).
- Myös pidempään harrastaneille on mahdollisuus osallistua vähemmän tavoitteelliseen toimintaan.
Esimerkit ja vinkit
Vinkki 42
Jos harrastus edellyttää esimerkiksi joukkueen tai ryhmän taitotasojen samankaltaisuutta on hyvä järjestää säännöllisesti matalan kynnyksen “starttiryhmiä”, joissa voi harrastaa myös pidempään ja opetella perustaitoja omaan tahtiin.
Vinkki 43
Luo erilaisia rooleja ja tehtäviä toiminnan sisällä. Tämä mahdollistaa jokaisen osallistumista ja yhteisöllisyyttä osallistujien erilaisesta taitotasosta riippumatta.
Vinkki 44
Lue myös Suomen voimisteluliiton julkaisemaan Lasten voimistelun linjaukseen ja tutustu soveltavan voimistelun tukimateriaaleihin (siirryt toiselle sivustolle osoitteeseen voimistelu.fi).