Tietokortti 6
Suositus:
Harrastuksen järjestäjän vastuulla on kysyä ja selvittää osallistujien saavutettavuustarpeet.
Tiedot tulee aina käsitellä osallistujien yksityisyyttä kunnioittavasti.
Harrastuksen järjestäjän tulee myös osata ottaa puheeksi osallistumista tukevia toimintatapoja ja hankkia niistä lisätietoa.
Tarpeisiin liittyvät keskustelut käydään aina yhdessä osallistujan ja tarvittaessa hänen läheisen tai avustajan kanssa.
Harrastustoimijalle pitää voida kertoa saavutettavuustarpeista matalalla kynnyksellä ja luottamuksellisesti.
Toimimme näin:
- Kysymme ilmoittautumisen osana aina tiedot saavutettavuus- tai muista yksilöllisistä tarpeista ja osallistumista tukevista toiveista.
- Pohdimme yhdessä osallistujan kanssa, miten harrastaminen onnistuisi parhaiten.
- Selvitämme millaisia apuvälineitä tarvitaan, hankimme ne ja perehdytämme työntekijät niiden käyttöön (esimerkiksi äänen vahvistaminen kuulokojetta käyttäville, korotettuja tuoleja, tarttumisen apuvälineitä, lisävalaistusratkaisut ja suurennuslasit, kuvakortit, kuvionuotit jne.).
- Listaamme työtä ohjaaviin dokumentteihin kunkin ryhmän saavutettavuustarpeet ja niihin liittyvät toimenpiteet ja ratkaisut.
- Sitoudumme ottamaan käyttöön ja kehittämään uusia saavutettavuusratkaisuja.
- Ohjaajamme kokoavat aktiivisesti tietoa havaitsemistaan saavutettavuustarpeista ja -puutteista, joiden pohjalta toteutamme käytännön saavutettavuusratkaisuja ja parannuksia.
- Meillä on mahdollisuus tarvittaessa kahden ohjaajan tai ryhmäavustajan käyttöön niissä ryhmissä, joissa on osallistumiseensa tukea tarvitsevia osallistujia.
- Osallistujan läheinen voi olla tarvittaessa mukana avustamassa.
- Otamme selvää avustajiin saatavista resursseista kuten esimerkiksi kunnan, hyvinvointialueen tai muiden rahoittajien myöntämistä lisärahoituksista.
- Määrittelemme ryhmäavustajan tehtävät toiminnassa ja huolehdimme, että ohjaajilla on käsitys mahdollisen henkilökohtaisen avustajan roolista suhteessa toimintaan ja harrastajan osallistumiseen.
Esimerkit ja vinkit
Vinkki 25
Voit kysyä saavutettavuustarpeesta ilmoittautumisen yhteydessä esimerkiksi näin:
• Onko sinulla (tai lapsellasi) esteettömyyteen tai saavutettavuuteen liittyviä tarpeita? kyllä / ei – jos vastasit kyllä niin mitä?
• Tarvitsetko toimintaan apuvälineitä? Jos vastasit kyllä niin mitä?
• Tarvitsetko muuta tukea osallistumiseen tai kommunikointiin? Jos vastasit kyllä niin mitä?
• Osallistutko avustajan tai tulkin kanssa?
• Onko sinulla toimintaan vaikuttavia allergioita tai lääkityksiä?
• Liittyykö osallistumiseesi muita asioita, joita toivot meidän huomioivan tai tietävän?
Vamlasin sivuilla on esimerkki ilmoittautumislomakkeesta harrastusryhmään tulevalle lapselle (siirryt toiselle sivustolle osoitteeseen vamlas.fi). Vieritä sivua kunnes tulet kohtaan “Julkaisuja”.
Vinkki 26
Suunnittele ja kuvaa miten käsittelet osallistujien henkilökohtaisia tietoja ja varmistat niiden käsittelyn ja tallentamisen tietoturvallisesti ja GDPR -ohjeet huomioiden (Privacy by design).
Vinkki 27
Listaa nettisivuillenne käytössä jo olevat sekä hankittavissa tai lainattavissa olevat apuvälineet.
Vinkki 28
Huomioi ryhmäavustajan resursointi rahoituksessa. Esimerkiksi Harrastamisen Suomen mallissa kunta on voinut lukuvuonna 2024-2025 hakea rahoitusta avustajakuluihin opetus- ja kulttuuriministeriön rahoituksen osana ja myöntää resursseja kohdennetusti harrastustoiminnan tuottajille. Tarkista hakuohje vuosittain.
Hakuohje 24-25 löytyy täältä (siirryt toiselle sivustolle osoitteeseen okm.fi).
Vinkki 29
Avustajan ja ohjaajan rooli on erityisen tärkeä siinä, että jokainen pääsee osallistumaan ja nauttimaan taiteen tekemisestä riippumatta erilaisista ominaisuuksistaan. Taideavustajakoulutus tarkastelee avustajan työhön liittyviä ulottuvuuksia eri näkökulmista.
Katso SATA2-hankkeessa tuotettu Taideavustajakoulutus (siirryt toiseen palveluun osoitteessa youtube.com).