Linkit ja vinkit
Tältä sivulta löydät ensin kaikki tietokorteissa esitetyt vinkit linkkeineen esiintymisjärjestyksessä.
Vinkkejä on yhteensä 80.
Vinkki 1
Kirjaa oman organisaatiosi vastuullisuussuunnitelmaan ohjenuorat yhteiselle yhdenvertaisuustyölle. Tutustu esimerkiksi Partion tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmaan.
Partion yhdenvertaisuus- ja tasa-arvosuunnitelma (avaa pdf-dokumentin osoitteessa partio.fi).
Vinkki 2
Kirjaa henkilöstön perehdytysmateriaaliin toimintatapanne saavutettavuuden edistämisessä. Ota tämä Saavutettavampi harrastus -verkkokoulutus osaksi työntekijöiden perehdytystä.
Vinkki 3
Saavutettavuus ja yhdenvertaisuuskysymykset ovat mukana arjen työkaluissa ja valintoja tehtäessä. Käytössä olevat työkalut (esim. tunti- ja ohjaussuunnitelmapohjat) ohjaavat huomioimaan ja varmistamaan hyvän saavutettavuuden. Tutustu esimerkiksi Koulukinon tuntisuunnittelun ohjeisiin.
Elokuvaharrastusohjaajan työkalupakki (siirryt toiselle sivustolle osoitteeseen koulukino.fi).
Vinkki 4
Arvioi saavutettavuuden toteutumista kaikilla toiminnan tasoilla. Käytä esimerkiksi Saavutettavampi harrastus -liikennevalotyökalua, joka näyttää liikennevaloilla oman arvion siitä mitkä asiat toimivat hyvin ja mitä pitää parantaa.
Tulostettava versio Saavutettavampi harrastus -liikennavalotyökalusta (siirryt toiselle sivulle tässä palvelussa).
Vinkki 5
SKAPA-hankkeissa on tavoitteena ruotsinkielisen taidekasvatuksen saavutettavuuden edistäminen.
Lue lisää SKAPA-hankkeista täältä (siirryt toiselle sivustolle osoitteeseen idebanken.fi/skapa).
Vinkki 6
Ruotsinkielinen tiedotus- ja kulttuurikeskus Luckan on työskennellyt saavutettavuuden kanssa jo pitkään ja ylläpitää sivustoa, jossa esitellään konkreettisia esimerkkejä saavutettavuudesta ruotsiksi.
Tips on tillgänglighet -sivusto (siirryt toiselle sivustolle osoitteeseen idebanken.fi/skapa).
Vinkki 7
Käytä Saavutettavampi harrastus -liikennevalotyökalua koko organisaation onnistumisten seurannassa sekä johtamisen ja viestinnän tukena.
Tulostettava versio Saavutettavampi harrastus -liikennavalotyökalusta (siirryt toiselle sivulle tässä palvelussa).
Vinkki 8
Kerää aktiivisesti tietoa ja kirjaa osallistujien kokemuksia ja tarinoita harrastamisesta. Voit kerätä tietoa systemaattisesti hyödyntämällä esimerkiksi THL:n kehittämiä osallisuusindikaattorin kysymyksiä.
THL:n osallisuusindikaattori (siirryt toiselle sivustolle osoitteeseen thl.fi).
Vinkki 9
Voit myös haastatella osallistujia ja kirjata osallistujien kuvaamia toiminnan vaikutuksia ja tärkeitä tapahtumia esimerkiksi THL:n kehittämällä Pienet onnistumistarinta -arviointimenetelmällä.
Pienet onnistumistarinat -työkalu (siirryt toiselle sivustolle osoitteeseen thl.fi).
Vinkki 10
Katso eOppivasta kansalliseen lapsistrategiaan liittyvä koulutus, jossa käydään läpi lapsen oikeuksia vapaa-ajalla ja harrastuksissa.
Lapsen oikeudet vapaa-ajalla ja harrastuksissa (siirryt toiseen palveluun osoitteeseen eoppiva.fi).
Vinkki 11
Kerää systemaattisesti tietoa osallistujien toiveista ja tarpeista ja hyödynnä niitä suunnittelussa. Voit käyttää tähän työkaluja, kuten Pelastakaa lapset ry:n kehittämää ohjattuun kerhotoimintaan suunnattua onnistumisen mittaria.
Onnistumisen mittari (siirryt kuvaan, joka sijaitsee toisella sivustolla osoitteessa pelastakaalapset.fi).
Vinkki 12
Pyhäjoen 4H-yhdistys on julkaissut Harrastamisen Suomen mallin -kerho-ohjaajille suunnatun oppaan. Se antaa hyvät valmiudet suunnitella turvallista ryhmätoimintaa, ohjata ja kohdata eri-ikäisiä lapsia ja nuoria sekä käsitellä haastavia tilanteita ja erityistä tukea tarvitsevia lapsia ja nuoria ryhmässä.
Kaikille avoin harrastustoiminta -opas (siirryt pdf-tiedostoon toiselle sivustolle osoitteeseen harrastamisensuomenmalli.fi).
Vinkki 13
Kirjaa ylös sekä ryhmäkohtaiset että yksilölliset tavoitteet ja arvio niiden toteutumista yhdessä osallistujien kanssa.
Vinkki 14
Väestöliiton Et ole yksin -palvelun päämääränä on ennaltaehkäistä ja vähentää epäasiallisen käytöstä ja kiusaamista sekä seksuaalisen häirinnän ja kaikenlaisen väkivallan kokemuksia urheilussa. Tutustu Et ole yksin -sivuston sisältöihin ja materiaaleihin.
Et ole yksin -sivuston materiaalipankki (siirryt toiselle sivustolle osoitteeseen etoleyksin.fi).
Voit katsoa myös Et ole yksin -palvelussa olevan videon
(siirryt toiselle sivustolle osoitteeseen youtube.com).
Vinkki 15
Partio on tehnyt ohjeet kiusaamiseen puuttumiseen.
Partion ohjeet kiusaamiseen puuttumiseen (siirryt toiselle sivustolle osoitteeseen partio.fi).
Vinkki 16
Allianssin verkkosivuilla on esillä turvallisemman tilan periaatteet ja vihapuheesta vapaan keskustelun säännöt.
Allianssin turvallisemman tilan periaatteet (siirryt toiselle sivustolle osoitteeseen allianssi.fi).
Vinkki 17
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos on toteuttanut verkkokoulutuksen rasismin vastaisesta työstä ammattilaisille. Koulutus koostuu useasta luennosta, jotka toimivat itsenäisinä tietokokonaisuuksina. Koulutuksesta voi valita tarpeen mukaan itselle sopivia osioita.
THL:n verkkokoulutus antirasismista ammattilaisille (siirryt toiselle sivustolle osoitteeseen thl.fi).
Vinkki 18
Joustavat, muokkautuvat ja riittävän väljät toiminnan rakenteet mahdollistavat yksilöllisten tarpeiden huomioimisen. Hyödyntämällä Design for All (suunnittele kaikille, DfA) -periaatteita luodaan pohja sellaisten ympäristö- ja palveluratkaisujen syntymiselle, jotka lähtökohtaisesti vastaavat monimuotoisen käyttäjäkunnan tarpeisiin. Design for All -prosessissa käyttäjät osallistuvat mukaan suunnittelu- ja toteutuksen kaikkiin vaiheisiin.
Wikipedian artikkeli Design for All -periaatteista (siirryt toiselle sivustolle osoitteeseen fi.wikipedia.org).
Vinkki 19
Nuorten akatemia on julkaissut Saavutettavan vapaa-ajantoiminnan askeleet -nimisen oppaan. Tutustu oppaaseen (siirryt pdf-tiedostoon toisessa palvelussa osoitteessa nuortenakatemia.fi).
Vinkki 20
Tiesitkö tämän – liikuttava juttu! –video kertoo erilaisuudesta ja oikeudesta osallistua. Videon ovat yhteistyössä tuottaneet Aspa-säätiön Mintressi-projekti, Kehitysvammaisten Tukiliiton Malike-toiminta, Sokeain Lasten Tukisäätiö ja Suomen vammaisurheilu ja -liikunta VAU ry.
Tiesitkö tämän – liikuttava juttu! -video (siirryt toiselle sivustolle osoitteeseen youtube.com).
Vinkki 21
Millaista on olla sateenkaarinuori Suomessa? Tutustu esimerkiksi näihin sivustoihin ja materiaaleihin:
Setan sivusto (siirryt toiselle sivustolle osoitteeseen seta.fi).
Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ammattilaisille suunnattuun tietopakettiin sateenkaarilapsista ja -nuorista (siirryt toiselle sivustolle osoitteeseen thl.fi).
Vinkkejä liikunnan opetukseen ja ohjaamiseen sateenkaarinäkökulmasta löydät Liito ry:n sivuilta (siirryt toiselle sivustolle osoitteeseen liito.fi).
Sateenkaarihistoriakuukautta vietetään joka vuosi marraskuussa. Lisätietoja tapahtumasta saat Sateenkaarihistorian ystävät ry:n sivuilta (siirryt toiselle sivustolle osoitteeseen sateenkaarihistoria.fi).
Vinkki 22
Tutustu Musliminuori harrastaa -oppaaseen (siirryt pdf-tiedostoon toisessa palvelussa osoitteessa ehyt.fi).
Vinkki 23
Tutustu Vammaiset tytöt -mediaan ja sen harrastamista koskevaan osioon (siirryt toiselle sivustolle osoitteeseen vammaisettytot.fi).
Vammaishistoriakuukautta vietettiin ensimmäisen kerran syyskuussa 2024. Lisätietoja tapahtumasta saat vammaishitoriakuukauden sivuilta (siirryt toiselle sivustolle osoitteeseen vammaishistoria.fi).
Vinkki 24
Satakielikuukausi on äidinkieltä ja kielellistä moninaisuutta juhliva jakso. Lisätietoja tapahtumasta saat Monikielinen kirjasto ja Kulttuuria kaikille -palvelun ylläpitämältä Satakielikuukausi -sivustolta. (siirryt toiselle sivustolle osoitteeseen satakielikuukausi.fi).
Vinkki 25
Voit kysyä saavutettavuustarpeesta ilmoittautumisen yhteydessä esimerkiksi näin:
• Onko sinulla (tai lapsellasi) esteettömyyteen tai saavutettavuuteen liittyviä tarpeita? kyllä / ei – jos vastasit kyllä niin mitä?
• Tarvitsetko toimintaan apuvälineitä? Jos vastasit kyllä niin mitä?
• Tarvitsetko muuta tukea osallistumiseen tai kommunikointiin? Jos vastasit kyllä niin mitä?
• Osallistutko avustajan tai tulkin kanssa?
• Onko sinulla toimintaan vaikuttavia allergioita tai lääkityksiä?
• Liittyykö osallistumiseesi muita asioita, joita toivot meidän huomioivan tai tietävän?
Vamlasin sivuilla on esimerkki ilmoittautumislomakkeesta harrastusryhmään tulevalle lapselle (siirryt toiselle sivustolle osoitteeseen vamlas.fi). Vieritä sivua kunnes tulet kohtaan “Julkaisuja”.
Vinkki 26
Suunnittele ja kuvaa miten käsittelet osallistujien henkilökohtaisia tietoja ja varmistat niiden käsittelyn ja tallentamisen tietoturvallisesti ja GDPR -ohjeet huomioiden (Privacy by design).
Vinkki 27
Listaa nettisivuillenne käytössä jo olevat sekä hankittavissa tai lainattavissa olevat apuvälineet.
Vinkki 28
Huomioi ryhmäavustajan resursointi rahoituksessa. Esimerkiksi Harrastamisen Suomen mallissa kunta on voinut lukuvuonna 2024-2025 hakea rahoitusta avustajakuluihin opetus- ja kulttuuriministeriön rahoituksen osana ja myöntää resursseja kohdennetusti harrastustoiminnan tuottajille. Tarkista hakuohje vuosittain.
Hakuohje 24-25 löytyy täältä (siirryt toiselle sivustolle osoitteeseen okm.fi).
Vinkki 29
Avustajan ja ohjaajan rooli on erityisen tärkeä siinä, että jokainen pääsee osallistumaan ja nauttimaan taiteen tekemisestä riippumatta erilaisista ominaisuuksistaan. Taideavustajakoulutus tarkastelee avustajan työhön liittyviä ulottuvuuksia eri näkökulmista.
Katso SATA2-hankkeessa tuotettu Taideavustajakoulutus (siirryt toiseen palveluun osoitteessa youtube.com).
Vinkki 30
Lasten Liike tukee liikunnallisen harrastustoiminnan järjestämistä. Ohjaajien osaamisen lisääminen on yksi Lasten Liikkeen painopisteistä. Tutustu osallistujiin -videolla annetaan hyviä vinkkejä ohjaajan näkökulmasta.
Lasten liike: Tutustu osallistujiin -video (siirryt toiselle sivustolle osoitteeseen youtube.com).
Vinkki 31
“Että kaikilla olisi mahdollisuus osallistua taideopetukseen” – Tuen tapoja taide- ja kulttuuriharrastuksiin. Satu Piispa-Hakalan teos on Itä-Suomen yliopiston julkaisu ja se soveltuu myös muihin harrastuksiin.
”Että kaikilla olisi mahdollisuus osallistua taideopetukseen”: tuen tapoja taide- ja kulttuuriharrastuksiin (siirryt toiselle sivustolle osoitteeseen uef.fi).
Vinkki 32
Saavutettavuus-opas lastenkulttuurikeskuksille ja taiteen perusopetuksen oppilaitoksille antaa työkaluja ja vinkkejä saavutettavuuden ja esteettömyyden saralla. Opas on tuotettu osana SATA2, Saavutettava taideharrastus 2 -hanketta. Lue erityisesti oppaan osa “Oppijalähtöisyys ja pedagoginen tahdikkuus” s. 10-11.
Saavutettavuus-opas lastenkulttuurikeskuksille ja taiteen perusopetuksen oppilaitoksille (siirryt pdf-tiedostoon osoitteessa lastenkulttuuri.fi).
Opas on olemassa myös ruotsinkielisenä: Tillgänglighetsguide för barnkulturcenter och utbinldingsinstitutioner med grundläggande konstundervisning (siirryt pdf-tiedostoon osoitteessa lastenkulttuuri.fi).
Vinkki 33
Papunetin kuvapankin ja työkaluohjelmien avulla voit tehdä tulostettavia kuva- ja viittomamateriaaleja niin keskustelun kuin toiminnan tueksi.
Papunetin kuvatyökalut (siirryt toiselle sivustolle osoitteeseen papunet.net).
Vinkki 34
Selkokieli on ”helppoa kieltä”, mikä tarkoittaa suoraa ja selkeää ulosantia sekä yksiselitteistä puheen sisältöä: vähän hitaampaa puhumista, selkeää sanojen ääntämistä sekä johdonmukaista, loogista etenemistä puheen sisällössä. Kouluta ohjaajia selkokielen ja kommunikaation apuvälineiden käyttöön.
Selkokeskuksen piirrosvideolla kerrotaan, mitä selkokieli on ja ketkä siitä hyötyvät. Video selkokielestä (siirryt toiselle sivustolle osoitteeseen youtube.com).
Vinkki 35
Liito-hankkeessa tuotettu opas valmentajille ja ohjaajille erityistä tukea tarvitsevien kohtaamiseen harrastustoiminnassa neuvoo antamaan ohjeet selkeästi ja rauhallisesti. Ole myös valmis näyttämään esimerkkiä ja tarvittaessa perustelemaan, miksi tiettyä harjoitusta tehdään.
Opas valmentajille ja ohjaajille erityistä tukea tarvitsevien kohtaamiseen harrastustoiminnassa (siirryt pdf-tiedostoon osoitteessa yhteisomedia.fi).
Vinkki 36
Kerro toiminnastanne perustiedot ja esimerkiksi saapumisohjeet useilla eri kielillä nettisivuilla. Jos ammattikääntäjän palveluita ei ole saatavilla voit käyttää käännöksiin ilmaisohjelmia kuten tekoälyä tai netin käännösohjelmia ja pyytää kyseistä kieltä puhuvan henkilön tarkistamaan käännös ennen julkaisua.
Ilmaisohjelmia ovat muun muassa:
www.chatgpt.com ja
www.deepl.com
Vinkki 37
Lisätietoja tulkkauspalveluista saat mm. Kelan sivuilta (siirryt toiselle sivustolle osoitteeseen kela.fi).
Vinkki 38
Tutustu työ- ja elinkeinotoimiston myöntämään työolosuhteiden järjestelytukeen, eli siihen, kuinka voi hakea rahallista avustusta sekä työpaikalla tehtäviin esteettömyyskorjauksiin että työntekijälle annettavaan tukeen.
Tietoa työolosuhteiden järjestelytuesta (siirryt toiseen palveluun osoitteessa tem.fi).
Vinkki 39
Kulttuuria kaikille -palvelun verkkosivuille on listattu moninaisuusagentit, jotka ovat kaikki Suomessa toimivia ulkomaalaistaustaisia taiteen ja kulttuurin ammattilaisia.
Moninaisuusagentit (siirryt toiselle sivustolle osoitteeseen kulttuuriakaikille.fi).
Vinkki 40
Yhteiskuntamme moninaisuuden tulisi näkyä myös harrastusmahdollisuuksia tuottavien työyhteisöjen jäsenissä. Tätä tavoitetta voi sanoittaa työpaikkailmoituksissa.
Esimerkki Kulttuuria kaikille -palvelun rekrytointi ilmoituksesta vuodelta 2023 (siirryt toiselle sivustolle osoitteeseen kulttuuriakaikille.fi).
Vinkki 41
Hyödynnä yhteistyössä eri taiteenalojen taiteilijaverkostoja
Kulttuuria kaikille -palvelusta voi tiedustella taiteilija-verkostoja, jotka syntyivät osana Koneen säätiön rahoittamaa hanketta “Tilaa taiteilijuuteen – vammaisten ja viittomakielisten taiteilijoiden yhdenvertaisuus” (2022-2024).
Kulttuuria kaikille -palvelun yhteystiedot (siirryt toiselle sivustolle osoitteeseen kulttuuriakaikille.fi).
Globe Art Pointin taiteilija-tietokannan kautta voi löytää Suomessa toimivia ulkomaalaistaustaisia taiteen ja luovan alan tekijöitä.
Globe Art Pointin taiteilija-tietokanta (siirryt toiselle sivustolle osoitteeseen globeartpoint.fi).
Catalysti (transcultural artists) on koonnut verkkosivuilleen listan taiteilijoista.
Transcultural artists (siirryt toiselle sivustolle osoitteeseen catalysti.fi).
Vinkki 42
Jos harrastus edellyttää esimerkiksi joukkueen tai ryhmän taitotasojen samankaltaisuutta on hyvä järjestää säännöllisesti matalan kynnyksen “starttiryhmiä”, joissa voi harrastaa myös pidempään ja opetella perustaitoja omaan tahtiin.
Vinkki 43
Luo erilaisia rooleja ja tehtäviä toiminnan sisällä. Tämä mahdollistaa jokaisen osallistumista ja yhteisöllisyyttä osallistujien erilaisesta taitotasosta riippumatta.
Vinkki 44
Lue myös Suomen voimisteluliiton julkaisemaan Lasten voimistelun linjaukseen ja tutustu soveltavan voimistelun tukimateriaaleihin (siirryt toiselle sivustolle osoitteeseen voimistelu.fi).
Vinkki 45
Harrastamisen Suomen mallin verkkosivuille on koottu keinoja huomioida harrastamista koulukyydeissä (siirryt toiselle sivustolle osoitteeseen harrastamisensuomenmalli.fi).
Vinkki 46
Osalla ihmisistä on oikeus kuljetuspalveluihin, jotka on tarkoitettu niille, joilla on erityisiä vaikeuksia liikkumisessa ja jotka eivät voi vammansa tai sairautensa vuoksi käyttää julkisia joukkoliikennevälineitä ilman kohtuuttoman suuria vaikeuksia.
Lisätietoa kuljetuspalveluista on mm. Paralympiakomitean verkkosivuilla (siirryt toiselle sivustolle osoitteeseen paralympia.fi).
Vinkki 47
Lasten Liike tukee liikunnallisen harrastustoiminnan järjestämistä. Ohjaajien osaamisen lisääminen on yksi Lasten Liikkeen painopisteistä. Tarkista tilan toimivuus -videolla kerrotaan esteettömyydestä.
Lasten liike: Tarkista tilan toimivuus -video (siirryt toiselle sivustolle osoitteeseen youtube.com).
Vinkki 48
Invalidiliiton kautta voi kysyä tietoa esteettömyyskartoitusten toteuttajista.
Invalidiliiton esteettömyystyö (siirryt toiselle sivustolle osoitteeseen invalidiliitto.fi).
Vinkki 49
Invalidiliiton verkkosivuilta löytyy myös paljon esteettömyyden tarkistuslistoja (siirryt toiselle sivustolle osoitteeseen invalidiliitto.fi).
Vinkki 50
Harrastamisen Suomen mallin verkkosivuilla on esteettömien tapahtumien tarkistuslistoja (siirryt toiselle sivustolle osoitteeseen harrastamisensuomenmalli.fi).
Vinkki 51
Paralympiakomitean sivuilta löytyy tietoa esteettömyyskartoituksien tilaamisesta (siirryt toiselle sivustolle osoitteeseen paralympia.fi).
Vinkki 52
Opetus- ja kulttuuriministeriön avustus tilojen peruskorjauksiin ja esteettömyysparannuksiin (siirryt toiselle sivustolle osoitteeseen okm.fi).
Vinkki 53
Tutustu Näkövammaisten liiton tekemiin ohjeisiin selkeän julkaisun suunnittelusta.
Ohje selkeä julkaisun suunnitteluun (siirryt toiselle sivustolle osoitteeseen nakovammaistenliitto.fi).
Vinkki 54
Taideyliopiston verkkopalvelussa on taiteilijoille suunnattuja ohjeita ja vinkkejä saavutettavaan viestintään.
Viestinnän saavutettavuuden ABC (siirryt toiselle sivustolle ositteeseen artpro.uniarts.fi).
Vinkki 55
Partio kertoo toiminnastaan viittomakielellä.
Partio viittomakielellä (siirryt toiselle sivustolle osoitteeseen partio.fi).
Vinkki 56
Tarkista tekstin ja taustan välinen tummuuskontrasti esimerkiksi WebAIMin työkalulla.
WebAIM (siirryt toiselle sivustolle osoitteeseen webaim.com).
Vinkki 57
Sosiaaliset tarinat esimerkiksi verkkosivuilla voivat auttaa niitä harrastukseen tulevia, joita osallistuminen jännittää. Tarinoiden avulla voidaan ennakoida tulevaa ja tukea omatoimisuutta.
Tutustu sosiaalisiin tarinoihin esimerkiksi Viitottu Rakkaus -sivustolla tai katsomalla TATU ry:n tekemä video aiheesta:
Viitottu Rakkaus (siirryt toiselle sivustolle osoitteeseen viitotturakkaus.fi).
TATU ry.: video “Sosiaalinen tarina ja sen käyttö” (siirryt toiselle sivustolle soitteeseen youtube.com) ja johdatus sosiaaliseen tarinaan (siirryt toiselle sivustolle osoitteeseen storyboardthat.com/fi).
Vinkki 58
Lue laki digitaalisten palvelujen tarjonnasta.
Laki Digitaalisten palvelujen tarjonnasta 306/2019 (siirryt toiselle sivustolle osoitteeseen finlex.fi).
Vinkki 59
Tutustu myös kansainväliseen saavutettavuusohjeistukseen.
WCAG 2.1 (siirryt toiselle sivustolle osoitteeseen w3.org).
Vinkki 60
Web Accssibility initiative ylläpitää listaa saavutettavuuden testaustyökaluista. Listasta löytyy 144 työkalua.
Web Accessibility Evaluation Tool List (siirryt toiselle sivustolle osoitteeseen w3.org).
Vinkki 61
On myös olemassa maksuttomia työkaluja sivustojen saavutettavuuden arviointiin.
Tutustu esimerkiksi WAVE Web Accessibility Evaluation Tools -sivuston työkaluihin (siirryt toiselle sivustolle osoitteeseen wave.webaim.org).
Vinkki 62
Verkkosivuston saavutettavuusarviointeja voi tiedustella esimerkiksi Kehitysvammaliiton Papunet-verkkopalveluyksikön arviointipalvelusta ja Näkövammaisten liiton Annanpurasta.
Papunet-verkkopalveluyksikön arviointipalvelut (siirryt toiselle sivustolle osoitteeseen papunet.net).
Annanpurra (siirryt toiselle sivustolle osoitteeseen annanpurra.fi).
Vinkki 63
Kehitysvammaliiton Papunetin saavutettavuussivustolta löydät paljon tietoa liittyen verkkosivujen saavutettavuuteen. Siellä on muun muassa ohjeet sisällöntuottajille sekä pikaoppaita.
Papunet (siirryt toiselle sivustolle osoitteeseen papunet.net).
Vinkki 64
Myös sosiaalisen median alustoilla tulee panostaa saavutettavaan viestintään.
Ohjeita sosiaalisen median saavutettavuuteen (siirryt toiselle sivustolle osoitteeseen saavutettavasti.fi).
Vinkki 65
Mikäli verkkosivuilla on erillisiä dokumentteja, kuten Word tai Power Point -tiedostoja, tulee niidenkin olla saavutettavia.
Ohjeita esteettömien Power point – ja Word- tiedostojen toteuttamiseen (siirryt toiselle sivustolle osoitteeseen saavutettavasti.fi).
Vinkki 66
Syksyllä 2024 esitellään myös Kulttuuripalveluiden uudet kuvailutulkkauskoulutukset.
Lisätietoa ja linkki tulevat tähän myöhemmin koulutusten valmistuttua.
Vinkki 67
Lue sukupuolitietoisesta viestinnästä.
Vinkkejä sukupuolitietoiseen viestintään (siirryt toiselle sivustolle osoitteeseen thl.fi).
Vinkki 68
Tutustu Etsivä harrastustoiminta -malleihin. Esimerkiksi Turun kaupungin koulujen oma etsivän harrastustoiminnan yhdyshenkilö auttaa ja neuvoo lapsia löytämään heille mielekkään harrastuksen.
Lue lisää Turun etsivästä harrastustoiminnasta (siirryt toiselle sivustolle osoitteeseen turku.fi).
Vinkki 69
Saavutettavampi harrastus -asennemerkki on harrastustoimijoille tarkoitettu viestinnän apuväline. Merkki toimii apuna harrastusten järjestäjien, harrastajien ja heidän läheistensä välisessä viestinnässä. Se voi auttaa löytämään harrastuksen.
Vinkki 70
Suomen paralympiakomitean verkkosivuilla on tietoa esteettömyyskuvausten tekemisestä.
Vieritä sivua alas otsikkoon Esteettömyyskuvaukset (siirryt toiselle sivustolle osoitteeseen paralympia.fi).
Vinkki 71
Entä saavutettavuus? Ohje kulttuurikohteen saavutettavuustietojen kertomiseen löytyy Kulttuuria kaikille -palvelun verkkosivuilta.
Entä saavutettavuus? Ohje kulttuurikohteen saavutettavuudesta viestimiseen (siirryt toiselle sivustolle osoitteeseen kulttuuriakaikille.fi).
Vinkki 72
Joillakin kunnilla on käytössä Harrastelähete, Harrasteseteli, Kulttuuri- tai liikuntalähete, jolla lapset, nuoret, perheet tai ikäihmiset voivat kokeilla harrastusta tai harrastaa maksuttomasti.
Erityistä huomiota tulee kiinnittää setelin helppokäyttöisyyteen sekä harrastuslajien valikoiman monipuolisuuteen, joka houkuttaa kokeilemaan uutta harrastusta. Harrastussetelin vaikuttavuus paranee kun setelin käyttäjinä on enemmän sellaisia henkilöitä, joilla ei ole harrastusta tai ovat lopettaneet harrastamisen.
Esimerkiksi Tampereen kaupungilla on käytössä Harrastelähete, jolla voi varata perheelle maksuttoman paikan kaupunkikulttuuriyksikön tai liikuntapalveluiden järjestämille kursseille
Tutustu Tampereen kaupungin Harrastelähetteeseen (siirryt toiselle sivustolle osoitteeseen tampere.fi).
Vinkki 73
Turun kaupungin tutkimuskatsauksia julkaisusarjassa on julkaistu tutkimuskatsaus, joka käsittelee harrastusseteliä: Vaikuttava harrastusseteli edellyttää helppokäyttöisyyttä, monipuolista lajivalikoimaa ja rohkaisua vähän liikkuville. Ahokas ym. Turun kaupungin konsernihallinto. 2022.
Lue tutkimuskatsaus (avaa pdf-tiedoston osoitteessa turku.fi).
Vinkki 74
Harkinnanvaraisesti maksuttomista harrastuspaikojen myöntämiseen ja käyttöön liittyvät kriteerit ja käytännöt tulee olla yksiselitteisiä ja niistä tulee viestiä selkeästi. Vapaaoppilaspaikat tai ilmaiset harrastuspaikat voidaan myöntää esimerkiksi yhdeksi lukukaudeksi tai lukuvuodeksi kerrallaan. Vapaapaikkojen myöntäminen voi perustua esimerkiksi taloudelliseen tilanteeseen.
Vinkki 75
Harrastuksen järjestäjä tai tilaaja voi edellyttää rahoitusehdoissaan, että harrastuksen toteuttaja tarjoaa myös maksuttomia harrastuspaikkoja. Toimintamalleja kannattaa ylläpitää ja kehittää yhdessä alueen kuntien ja sosiaalipalveluiden kanssa.
Vinkki 76
Harrastamisen Suomen mallissa harrastaminen on maksutonta.
Lisätietoja mallista (siirryt toiselle sivustolle osoitteeseen harrastamisensuomenmalli.fi).
Vinkki 77
Lue henkilökohtaisen avustajan työstä Invalidiliiton verkkosivuilta.
Henkilökohtainen avustaja (siirryt toiselle sivustolle osoitteeseen invalidiliitto.fi).
Vinkki 78
Taideavustajakoulutus sisältää monia avustajan työhön liittyviä ulottuvuuksia kuten; Mitä tarkoittaa inkluusio ja osallisuus? Millainen taide on toimintaympäristönä? Millainen on hyvä ohjaaja tai taideavustaja? Mitä erityistä tukea tarvitsevan lapsen vanhempi toivoo avustajalta? Miten taide on muuttanut erityistä tukea tarvitsevien nuorten elämää ja mitä taiteen tekeminen on tuonut heidän elämäänsä?
Koulutuksen kesto on 1 tuntia 40 minuuttia.
Taideavustajakoulutus (siirryt toiselle sivustolle osoitteeseen youtube.com).
Vinkki 79
Henkilökohtaisen avun keskuksista löytyy tietoa Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen verkkosivuilta.
Henkilökohtaisen avun keskukset (siirryt toiselle sivustolle osoitteeseen thl.fi).
Vinkki 80
Lue Kulttuuria kaikille -palvelun verkkosivuilta aiheesta “Avustajatarpeen todistaminen” (siirryt toiselle sivustolle osoitteeseen kulttuuriakaikille.fi).